luni, 5 august 2019

Cronobiologia. Orele ideale pentru sport, sex, somn și studiu



Mâncăm bine la 7.30, învăţăm eficient între 10.00 şi 12.00 și ne bucurăm cu adevărat de delicatese între 17 și 18. Cronobiologia ne învaţă cum să profităm de ritmul corpului uman.
Doctorii spun că ne putem planifica multe dintre activităţile zilnice cu ajutorul cronobiologiei. Astfel, putem identifica momentele ideale pentru studiu, somn sau activităţi fizice. GreatNews a împărţit ceasul în patru intervale şi, cu ajutorul studiilor Asociaţiei de Cronobiologie şi Cronoterapie din SUA, vă oferă un model de planificare.
Ce e cronobiologia
Cronobiologia studiază ritmurile circadiene (termen preluat din latină, de la circa – aproximativ şi diem – zi). Aceste ritmuri definesc schimbările fizice, mentale şi comportamentale din corp, care urmează un ciclu de 24 de ore.
Responsabile de schimbări sunt ceasurile biologice, grupuri de molecule în interacţiune, din plămâni, ficat, pancreas, splină, piele, esofag şi timus. Orologiile mici sunt sincronizate de un „ceas de control” din creier – un grup de celule nervoase din vecinătatea zonei unde nervii optici se încrucişează.
În funcţie de lumina primită de ochi, ceasul de control poate hotărî sporirea cantităţii de melatonină, hormonul somnolenţei. Tot în funcţie de oră se activează şi secreţia hormonului fericirii, care oferă o stare de spirit bună. Chiar şi secreţia de testosteron are ora sa, 9.00 dimineaţa.
6.00 – 12.00
E TIMPUL PENTRU CEAI, FĂRĂ ZAHĂR. În jurul orei 6.45 are loc cea mai rapidă creştere a presiunii sângelui, iar corpul se pregăteşte pentru trezire. La ora 7.00, nivelul de cortizol, hormonul care răspunde la stres, este cel mai ridicat. Nutriţioniştii recomandă să începem ziua cu câteva pahare de apă sau ceai neîndulcit, însoţite de un mic dejun bogat, dar sănătos.
ORA FERICIRII. Între orele 9.00 şi 10.00, corpul începe să producă hormoni sexuali, aşa că este un moment potrivit pentru o partidă de sex. Nivelul de serotonină, zis şi „hormon al fericirii”, atinge nivelul maxim, aşa că vei avea o stare de spirit bună. Poţi miza pe asta când îţi rogi partenerul să te ajute sau poţi citi la această oră facturile de peste zi.
VREMEA CREIERULUI. Creierul e foarte receptiv între orele 10.00 şi 12.00. E timpul potrivit pentru a învăţa, a lucra la un proiect, dar şi pentru a lua decizii. De asemenea, corpul tău începe să ardă grăsimi mai rapid, iar tu l-ai putea ajuta cu puţină mişcare.

12.00-18.00

UN PUI DE SOMN. Începând cu ora 12.00, secreţia de adrenalină scade, iar ora 13.00 este numai bună pentru un pui de somn (nu mai mult de o oră). Nivelul de atenţie este foarte scăzut, iar dispoziţia la activitate fizică scade.
O REPRIZĂ DE SPORT. Orele 15.00-16.00 găsesc corpul la parametri buni pentru mişcare, este vremea pentru activităţi ce necesită efort fizic.
ORA SIMŢURILOR. Între 17.00 şi 18.00, chiar până spre ora 19.00, activitatea creierului atinge un nou vârf. Perioada este una fastă pentru simţuri ca gustul şi mirosul, care sunt foarte fine. Vei aprecia un vin şi o mâncare la adevărata lor valoare. Este şi perioada în care unghiile şi părul cresc cel mai rapid. Corpul este foarte tolerant la administrarea de medicamente, iar porii pielii sunt deschişi larg. E un bun moment pentru tratamente cosmetice, de exemplu. Seara, riscul de atac de cord e mai scăzut faţă de dimineaţă. În zori, presiunea sângelui e mare, în timp ce vasele de sânge sunt groase şi rigide, iar sângele – dens.

18.00 – 24.00

BINEEE! AI VOIE UN PAHAR Ficatul funcţionează la parametri înalţi, atingând un maximum în jurul orei 20.00. Aşa că, dacă aveţi obiceiul de a consuma alcool seara (deşi medicii nu recomandă), intervalul 20.00-21.00 este cel potrivit. Temperatura corpului şi metabolismul scad. Hormonul somnului, melatonina, invadează corpul, care resimte o mare nevoie de odihnă.
„POSTUL” DE SEARĂ După ora 21.00, ficatul funcţionează din ce în ce mai slab, acesta fiind şi motivul pentru care mesele târzii sunt de evitat.
ORA STINGERII Mari cantităţi de hormon al creşterii sunt produse între orele 22.00 şi 24.00. Intervalul ar trebui să-i găsească dormind pe cei mici, dar şi pe adulţi. Sunt secretaţi hormoni care ajută la înnoirea celulelor şi la recuperarea după oboseală. Temperatura corpului scade, la fel şi activitatea cardiacă. Am văzut că seara e vremea medicamentelor. Însă, dacă vreţi să preveniţi un atac de cord, luaţi pastilele de tensiune şi colesterol la ora 22.00. Folosiţi aţa dentară, deoarece bolile de gingii sunt deseori pe lista „vinovaţilor” pentru un atac de cord.
24.00-6.00
DORMI BUȘTEAN! În jurul orei 2.00 avem cel mai profund somn, aşa că nu este bine să pierdem acest moment la televizor, de exemplu. Când eşti în tură de noapte, acesta este momentul în care somnul te „tentează” cel mai mult.
ORA FĂRĂ MAȘINI La ora 4.30, corpul înregistrează cea mai scăzută temperatură. Dacă vă aflaţi la volan, sunteţi foarte expus accidentelor. Spre exemplu, să luăm persoanele cu hipotermie (temperatura corpului sub 35 de grade). În cazul lor, la această oră, temperatura e chiar mai joasă, fiind asociată, printre altele, cu oboseala, durerile de cap, concentrarea scăzută şi atacurile de panică.
Dacă trebuie să vă treziţi înainte de ora 6.00 pentru a scrie un proiect, aveţi mari şanse să iasă ceva prost. Ideal e intervalul 10.00-12.00, dar, dacă nu dispuneţi de el, încercaţi 17.00-20.00. E bine de ştiut că, atunci când schimbaţi fusul orar, corpul se adaptează abia după câteva zile. În prima zi în Japonia, de exemplu, dacă vă treziţi la ora locală 7.00, corpul „va gândi” ca la ora 24.00 a României.
Atenție! În primele zile de după schimbarea orei, ritmurile circadiene funcționează încă după ora veche. Organismul nu este un ceas pe care omul să-l poate da cu ușurință înainte și înapoi.

vineri, 2 august 2019

Psihologii au identificat cauzele care duc la oboseala permanentă. Iată cum poți deveni fericit și relaxat din nou!


Lipsa somnului nu este unica cauză a lipsei noastre de energie. Diferite activități banale pe care le faci te pot lăsa fără forțe, atât psihice cât și fizice.
Experții au identificat cele mai frecvente obiceiuri nocive care ne fac să ne simțim obosiți, dar și câteva trucuri care te vor ajuta să îți revii în cel mai scurt timp.
1. Nu mergi cu regularitate la antrenamente, mai ales le eviți atunci când ești obosit
Mulți sunt de părere că îți vor păstra puterile dacă vor chiuli de la antrenamente. Însă, de fapt, practicarea sportului îți va da puteri.
Potrivit cercetărilor, oamenii care duc un mod sedentar de viață încep să se simtă ai energici după 6 luni după ce au început să practice sportul. Chiar dacă pentru ei sunt destule trei antrenamente de câte 20 de minute în săptămână.
Exercițiile fizice îți dau energie și putere, îți stipulează capacitățile de muncă, iar organismul tău este alimentat cu oxigen și alte componente utile. Prin urmare, data viitoare când te vei gândi să nu mai mergi la sală – obligă-te și nu vei regreta.
2. Nu bei destulă apă
Potrivit nutriționistului Amy Goodson, chiar și o mică deshidratare de 2% poate conduce la lipsa de energie.
Neajunsul de lichide în organism micșorează volumul sângelui și îl îngroașă. Inima va avea nevoie de mai multă forță pentru a pompa sângele, din acest motiv ea va începe să lucreze mai intensiv, prin urmare scade viteza circulației oxigenului în organism.
3. Nu consumi destul fier (vitamine)
Lipsa de fier în organism îți limitează capacitățile de activitate, te face mai încet, mai iritat, slab și incapabil să te concentrezi. „Obosești foarte repede atunci când celulele și mușchii primesc mai puțin oxigen”, — spune Goodson. Pentru a evita acest lucru, dar și pentru a evita dezvoltarea anemiei, trebuie să consumi produse care conțin fier, inclusiv: tofu, fasole, legume cu frunze verzi, nuci și unt de arahide.
4. Ești perfecționist
Dorința permanentă de a deveni perfect te face să lucrezi mai mult și să depui mai mult efort decât este necesar”, — spune Iren Levin, profesor de psihiatrie al Școlii de Medicină al Universității din New York. „Îți pui scopuri incredibile, care sunt aproape imposibile sau chiar imposibile de atins, din acest motiv nu obții satisfacție din ceea ce faci”.
Levin ne recomandă să ne limităm orele de muncă asupra proiectelor și să respectăm cu strictețe graficul stabilit. După o perioadă te vei convinge că timpul în plus pe care l-ai petrecut asupra proiectului, nu i-a afectat calitatea.
5. Faci din țânțar armăsar
Dacă de fiecare dată când șeful tău te cheamă la o ședință neplănuită, iar tu aștepți să fii concediat, înseamnă că obișnuiești să dramatizezi și mereu aștepți să se întâmple ceea ce este mai rău. Sentimentul de neliniște practic te paralizează și te epuizează psihologic.
Prin urmare, data viitoare când vei fi copleșit de gânduri negative, respiră adânc și apoi întreabă-te care este probabilitatea ca gândurile tale cele mai rele să se materializeze. O plimbare în aer liber, mediația și un sfat prietenesc te va ajuta să faci față grijilor și să privești lucrurile mai realistic.
6. Nu iei micul dejun
Mâncarea este combustibilul pentru organismul nostru. Atunci când dormim, organismul nostru continuă să utilizeze energia obținută în timpul zilei pentru a asigura circulația sângelui și a oxigenului. Din acest motiv, ești obligat să te alimentezi dimineața. Dacă vei vei evita micul dejun, te vei simți epuizat.
7. Mănânci fast-food și alt fel de mâncare dăunătoare
Alimentele cu o doză mare de zahăr au un nivel ridicat de glicemie, adică măresc nivel de zahăr în sânge. Iar asta este o altă cauză a oboselii tale. Încearcă să îți controlezi nivelul de zahăr, consumând produse sănătoase pregătite în mod obișnuit.
8. Nu poți să refuzi
Dorința de a fi pe placul tuturor duce la irosirea în zadar anergiei. Mai rău, odată cu trecerea timpului un asemenea comportament poate naște sentimentul de obidă și furie. Ține minte: atunci antrenorul copilului tău te roagă să faci biscuiți pentru întreaga echipă sau când șeful te roagă să ieși duminica la muncă, tu nu ești obligat să accepți. Învață să spui nu!
9. În biroul tău este dezordine
O masă de lucru încărcată cu de toate te obosește psihologic, îți încetinește capacitatea de prelucrare a informației și nu îți permite să te concentrezi asupra muncii. La sfârșitul orelor de muncă, fă curat pe masa unde ai lucrat. Asta te va ajuta să îți începi următoarea zi cu o dispoziție bună.
10. Muncești în timpul concediului
Verificarea poștei electronice în loc să te relaxezi la piscină te poate lipsi de ultimele puteri și te poate epuiza total. În timpul concediului încearcă să uiți de muncă și permite-ți să te odihnești. Asta va permite creierului tău și corpului să-și reviă, iar în final vei putea să te întorci plin de forțe la muncă.
11. Bei un pahar de vin înainte de somn
Unii sunt obișnuiți să bea câteva pahare înainte de somn pentru că sunt siguri ca asta îi ajută să se relaxeze. De fapt, acest obicei are exact efectul invers. De la început, alcoolul face presiuni asupra sistemului nervos central și acționează ca un calmant.
Însă în cele din urmă, el alungă somnul. În timp ce este absorbit în sânge, alcoolul duce la emanarea adrenalinei în sânge. Din acest motiv, s-ar putea ca după ce ai consumat alcool să te trezești în mijlocul nopții.
12. Verifici poșta electronică înainte de a merge la somn
Ecranul luminos al smartphone-ului, al tabletei sau al laptopului dereglează regimul de somn, ridicând nivelul de melatonin în sânge, care răspunde de ciclul de somn și trezire.
Este recomandat să nu utilizezi tehnologii digitale cu cel puțin o oră sau două înainte de culcare. Dacă nu poți adormi fără să verifici mesajele, atunci ține ecranul la cel puțin 35 cm distanți de ochi.
13. Te bazezi doar pe cofeină în timpul zilei
Nu este nimic rău să îți începi ziua cu o ceașcă de cafea. Mai mult decât atât, potrivit cercetărilor, poți să bei trei căni de cafea în fiecare zi fără să dăunezi sănătății. Însă consumul excesiv de cofeină poate să-ți afecteze grav somnul.
Cofeina blochează adenozina – o proteină produsă de către celulele din întreg organismul nostru care ne ajută să dormim. Cercetările au demonstrat că consumul de cofeină chiar și cu șase ore înainte de somn ne poate afecta. Este cel mai bine să bei ultima ceașcă de cafea cel târziu la prânz.
14. Dormi mult în weekend
Dacă sâmbăta te culci după miezul nopții, iar duminica dormi jumătate de zi, îți va fi greu să adormi duminică seara. Prin urmare, luni dimineața te vei trezi epuizat.
Drept urmare, dacă te-a prins miezul nopții sâmbăta, ai grijă ca duminică dimineața să te trezești devreme, iar apoi să dormi puțin după prânz. Un somn de 20 de minute în timpul zilei te va ajuta să recapeți energie, fără ca să fii cuprins într-un somn adânc, după care îți va fi greu să te trezești.

joi, 1 august 2019

Ficatul - organ al spiritului

Exista o parte fiziologica a organelor (palpabila, demonstrabila) si una eterica (partea energetica, invizibila simturilor obisnuite).

Ficatul este şi un organ al spiritului.. 

Spiritul ficatului este asemănător cu cel al inimii. 

Ca să nu hoinărească noaptea şi să producă vise urâte, coşmaruri şi gânduri pesimiste, acest organ trebuie liniştit înainte de culcare. 

Ficatul se îmblânzeşte ca un copil, prin mulţumire şi recunoştinţa, prin rugăciune. 

Organul primeşte informaţia starilor, sentimentelor, energiilor noastre. 

El se linişte, ori, dimpotrivă, este agitat, în funcţie de gândurile omului. 

Energia ficatului se disturba şi dacă omul mănâncă mult la ore târzii, înainte de culcare. Hrana nedigerată până la momentul somnului strica energia subtilă a elementului lemn, iar omul este predispus la a visa urât şi la neodihna. 

Cei cu deranjamente puternice ale ficatului se trezesc des între 1 şi 3 noaptea, perioada în care somnul este anevoios.

Pentru a avea un ficat sanatos, omul va trebui sa inteleaga si partea energetica a organului, cea care da viata acestuia cu adevarat. 

Va intelege ca ficatul este o fiinta vie, sensibila la frustrari, suparari, iritari. 

Oamenii care nu tin supararea in ei nu-si vatama ficatul, iar cei care isi fac un obicei din a ierta, din a canta si vorbi organelor proprii au sanatatea cea mai puternica. 

Ei le simt viata interioara, ritmurile, emotiile, sentimentele lor.