Pământul nostru poate arăta pentru privirea fizică aşa cum şi-l
reprezintă geologii: el nu este decât un complex de roci înconjurat de
un înveliş de aer, dar aceasta este numai aparenţa exterioară.
Ceea ce apare ca un complex de roci este corporalitate pentru anumite entităţi spirituale.
De
asemenea, ceea ce trimite spre Pământ strălucire sub forma lumii
stelelor este doar expresia exterioară, sensibilă pentru un anumit
ansamblu de entităţi spirituale, de ierarhii.
Ceea ce ne apare
apropiat, ceea ce ne apare ca fiind Pământul exterior sensibil
constituie baza solidă pe care ne desfăşurăm în mod preferenţial viaţa
noastră între naştere şi moarte.
De ceea ce ne iluminează din afară,
care străluceşte sub forma lumii stelelor, cu care pare să avem atât de
puţină legătură, de aceasta suntem mai legaţi între moarte şi o nouă
naştere. E
ste mai mult decât o imagine, este o realitate de mare
profunzime când se spune că omul coboară din lumi stelare spre naşterea
fizică, pentru a-şi împlini aici existenţa dintre naştere şi moarte.
Când
privim în jos spre Pământ, ca şi atunci când privim în sus spre Cosmos
pentru privirea sensibilă avem de-a face cu o formaţiune aparentă, şi
ajungem la adevăr când ne întoarcem retrospectiv la entităţile care se
află la baza acestei aparenţe cu diferitele ei grade de conştienţă de
sine cosmică.
Aş vrea să spun că este aparenţă fie că ne uităm în sus, fie că ne uităm in jos.
Adevărul, esenţa se află dincolo de această aparenţă.
Însă
faptul că aparenţa ni se arată şi sus şi jos este legat de aceea că
viaţa noastră între naştere şi moarte, pe de o parte, şi între moarte şi
o nouă naştere, pe de altă parte, este ameninţată permanent de
posibilitatea de a ieşi de pe calea deplinului uman.
Pe Pământ putem
să devenim, între naştere şi moarte, prea înrudiţi cu Pământul, putem
dezvolta în noi pofta, instinctul de a deveni prea înrudiţi cu forţele
Pământului, aşa cum, între moarte şi o nouă naştere, putem desfăşura
pofta de a ne înrudi cu forţele cosmice din afara Pământului.
În cele
trei regnuri ale naturii se găsesc entităţile elementare, omul,
ierarhiile superioare despre care se spune, când vorbim despre ele în
sensul ştiinţei spiritului, că se află aici după „timpurile lor
cosmice“; pe lângă aceste entităţi mai există aici şi altele, care îşi
desfăşoară existenţa la timpul nepotrivit.
Sunt entităţite luciferice şi ahrimanice. [ Nota 35 ]
Despre
forţele luciferice s-a format deja reprezentarea că aşa cum vieţuiesc
acum ar fi trebuit să trăiască într-o perioadă cosmică anterioară.
Dimpotrivă, forţele ahrimanice aşa cum vieţuiesc acum ar fi trebuit să trăiască într-o perioadă cosmică ulterioară.
Entităţile
luciferice sunt entităţi cosmice întârziate, entităţile ahrimanice sunt
entităţi cosmice premature. Entităţile luciferice au refuzat să
trăiască în timpul care le era atribuit; ele nu au ajuns să-şi
desăvârşească pe deplin dezvoltarea pentru că au refuzat aceasta.
Astfel, când ni se revelează, ele se dezvăluie ca fiind rămase pe o
treaptă anterioară a existenţei.
Entităţile ahrimanice nu pot aştepta
până la un moment ulterior al evoluţiei cosmice, dacă ne este permisă o
astfel de exprimare, pentru a deveni ceea ce a fost programat pentru
ele. Din această cauză, ele se durifică în existenţa actuală şi ni se
înfăţişează acum sub forma la care ar trebui să ajungă, de fapt, într-o
evoluţie ulterioară a vieţii cosmice.
Prin
faptul că între moarte şi o nouă naştere ne afundăm într-o oarecare
măsură în lumea spirituală, şi prin ceea ce devenim apoi când nu găsim
aici echilibrul corect între lumea spirituală şi cea materială, aşadar
prin faptul că dezvoltăm o înrudire prea puternică cu extraterestrul,
putem ajunge treptat, cu cât astfel de lucruri se adună tot mai mult şi
mai mult şi noi nu găsim în această încarnare echilibrul corespunzător
între spiritual şi material, la o existenţă terestră ‒ şi acum în
această perioadă se decid astfel de lucruri ‒, posibil deja în
încarnarea următoare să ajungem la o astfel de existenţă terestră în
care nu putem îmbătrâni. Aceasta este una dintre posibilităţile pe care
le avem: neputinţa de a îmbătrâni. Putem să ne naştem din nou, iar
puterile luciferice ne pot reţine pe treapta copilăriei. Ele pot să
decidă că nu ne putem maturiza. Oamenii care se dăruiesc prea mult unei
anumite pasiuni, unui misticism nebulos, care au o anumită respingere
faţă de o gândire conturată, care nu vor să-şi facă reprezentări
clare despre lume, dar şi acei oameni care nu-şi dezvoltă o sârguinţă
sufletească interioară, o mobilitate sufletească, se expun pericolului
de a nu putea îmbătrâni în încarnarea următoare, de a rămâne copilăroşi
în sensul rău al cuvântului. Este o influenţă luciferică, şi ea va
pătrunde în omenire pe această cale. Aceşti oameni nu se afundă deplin
în viaţa terestră în încarnarea viitoare. Într-o oarecare măsură ei nu
se desprind sufcient de viaţa spirituală pentru a pătrunde în viaţa
terestră. Forţele luciferice care au realizat cândva o legătură cu
Pământul nostru doresc să aţâţe în om astfel de instincte încât evoluţia
terestră a omului să ajungă la o treaptă pe care oamenii rămân copii,
nu îmbătrânesc. Forţele luciferice ar vrea chiar să ducă lucrurile până
acolo încât să nu mai existe bătrâni pe Pământ, ci oameni care să-şi
petreacă viaţa într-o rătăcire tinerească. Prin aceasta, forţele
luciferice ar aduce întreaga planetă într-o stare în care ar deveni un
corp şi ar avea un suflet unic în care s-ar estompa sufletele
individuale. Ele se străduiesc să facă din Pământ o mare fiinţă
organică, cu un suflet unic în care sufletele individuale să-şi piardă
identitatea.
Entităţi ahrimanice au contractat o legătură cu
Pământul nostru. Ele au tendinţa să acţioneze prin acele forţe care
atrag spre ele organismul nostru între naştere şi moarte, care întreţes
în întregime organismul nostru cu spiritualitate, adică îl fac din ce în
ce mai intelectualist, ne impregnează tot mai mult cu raţiune. Căci
inteligenţa noastră depinde de legătura sufletului cu corpul fizic. Când
aceasta se hipertroiiază, când devine prea puternică devenim prea
asemănători cu corpul fizic, şi ne pierdem şi echilibrul. Atunci apare
acea tendinţă care împiedică omul să penduleze în mod corect în viitor
între viaţa terestră şi viaţa spirituală, între moarte şi o nouă
naştere.
Aceasta este strădania lui Ahriman, de a reţine omul de la
parcurgerea în mod corect în perioada următoare a Pământului a vieţii
pământene şi a vieţii extraterestre. Ahriman ar dori să-l împiedice pe
om de a trece prin încarnări viitoare. El ar vrea să-l facă ca în
această încarnare să vieţuiască tot ce poate vieţui pe Pământ. Aceasta o
poţi face numai sub aspect intelectual, nu ca om deplin. Dar există
posibilitatea ca omul să devină atât de deştept, încât să-şi poată face
reprezentări despre tot ce ar mai putea exista pe Pământ. Acesta chiar
este un ideal pe care îl au unii oameni, de a primi în raţiunea lor o
reprezentare despre tot ce mai poate exista pe Pământ. Dar prin această
reprezentare nu poţi afla trăirile pe care le vei avea în vieţile
viitoare; în această viaţă poţi primi numai imagini intelectuale care
se durifică apoi în corpul fizic. Şi atunci capeţi o repulsie profundă
pentru a mai vieţui încarnări viitoare. Atunci simţi chiar un fel de
fericire în a nu mai vrea să revii pe Pământ.
Acest lucru se
străduieşte să-l realizeze Ahriman: să facă din Pământ expresia acestei
intelectualităţi, să-l intelectualizeze în întregime.
Omul
trebuie să înţeleagă că destinul Pământului depinde de voinţa sa.
Pământul va deveni ceea ce omul face din el. Pământul nu va deveni ceea
ce fac din el forţele fizice. Forţele fizice vor pierde din importanţă
pentru viitorul Pământului. Pământul va fi ceea ce face omul din el.
Ne aflăm într-o epocă decisivă a evoluţiei Pământului, în care oamenii au trei posibilităţi.
Prima
este să trăiască într-un misticism nebulos, în reverie, în captivitate
şi cufundare fizic-sensibilă, într-o stare somnolentă ‒ iar viaţa în
senzorialitate este şi ea o lenevie somnolentă ‒ în care nu poţi avea
noţiuni clare. Acesta poate să devină în mare măsură o înclinaţie a
oamenilor.
Al
doilea lucru care poate deveni o înclinaţie a oamenilor este de a se
pătrunde cu intelect şi raţiune, de a aduna laolaltă tot ceea ce poate
aduce raţiunea, de a dispreţui ceea ce răspândeşte poezie şi produse ale
fanteziei în existenţa terestră, de a percepe numai ce este mecanic.
Oamenii se află azi în faţa deciziei de a deveni fie degustători
voluptuoşi ai spiritului care se epuizează în propria lor existenţă ‒
căci a te cufunda în propria-ţi existenţă prin misticism nebulos sau
prin senzualism este, în fond, acelaşi lucru ‒, fie să reflecteze cu
luciditate asupra tuturor lucrurilor, să schematizeze totul, să
integreze sau să clasifice totul. Acestea sunt cele două posibilităţi.
A
treia posibilitate o constituie găsirea echilibrului între celelalte
două. Despre echilibru nu se poate vorbi într-un mod atât de precis cum
se vorbeşte despre una sau cealaltă extremă. Echilibrul poate fi
realizat dacă le avem pe amîndouă în mod corespunzător, dacă nu suntem
prea tare atraşi nici de una nici de alta, dacă vom face în aşa fel
încât să se lase reglate şi ordonate una de cealaltă.
Pentru omenire a sosit ora deciziei. Omenirea trebuie să actioneze pentru găsirea echilibrului. Iar ceea ce îi revine ca sarcină acum poate fi recunoscut numai din profunzimile cunoaşterii ştiinţei spiritului.
Trebuie să ne însuşim acele interpretări care ne pot evidenţia
posibilităţile de evoluţie care există pentru omenire. Pe de o parte,
este vorba de dizolvarea în Nirvana, care a devenit o „învăţătură sfântă
a Orientului“, dar este departe de vechea interpretare a Nirvanei, care
provenea din vechea clarvedere. Ceea ce îşi reprezintă Orientalul azi
prin Nirvana este lumea luciferizată. Vestul, civilizaţia modernă, în
măsura în care aceasta nu se impregnează cu cunoştinţe ale ştiinţei
spiritului, acţionează pentru mecanizarea lumii, pentru ca procesele
existenţei umane să devină mecanice. Pe de o parte ahrimanizare, pe de
alta luciferizare.
Pământul nu este un colos de roci pe care se află oceane de apă şi care este înconjurat de aer,
iar ceea ce ne înconjoară sub forma Căii Lactee şi ca sori nu
reprezintă Universul. Universul înseamnă: jos entităţi ahrimanice, sus
entităţi luciferice, perceptibile în aparenţa sensibilă exterioară, şi
entităţi ale ierarhiilor normale spre care tinde să se ridice omul,
atunci când ajunge la adevăr străbătând cele două aparenţe sensibile;
entităţile nu sunt perceptibile în aparenţa sensibilă exterioară, ci se
revelează străbătând această aparenţă sensibilă exterioară. Acest lucru
trebuie să-l recunoască omul şi să spună: Dacă sunt în situaţia de a
putea interpreta ce îmi apare jos pe Pământ ca efluvii ale unor entităţi
spirituale, atunci percep ceea ce trăieşte în Heruvimi, Serafimi,
Tronuri. Dacă însă nu sunt apt să-mi reprezint în mod spiritual ceea ce
trăieşte pe Pământ, dacă mă dăruiesc iluziei create de ceea ce îmi apare
venind de la acesta în mod sensibil, atunci rămân geolog, nu pot aspira
să devin geosof, atunci fiinţa mea se ahrimanizează. Dacă privesc în
sus spre lumile stelare şi îmi creez
reprezentări despre ceea ce văd în mod sensibil, atunci mă luciferizez.
Dacă sunt în stare să interpretez în mod spiritual ceea ce percep în
aparenţa exterioară, atunci sunt apt să spun: Da, Calea lactee, sorii,
toate îmi vorbesc despre Exusiai, Dynamis, Kyriotetes, Domnii, Puteri,
Stăpâniri, iar eu îmi găsesc echilibrul.
Nu trebuie să vorbim
despre entităţile cosmice ca despre ceva mai bun decât entităţile
pământene, ci despre faptul că noi trebuie să pătrundem dincolo de
aprenţa sensibilă, la fiinţialitatea efectivă, la acea fiinţialitate de
care suntem legaţi. Dacă interpretăm în mod corect aparenţa sensibilă,
atunci entităţile spirituale sunt prezente. Aparenţa sensibilă nu este
înşelătoare, numai concepţia noastră despre aparenţa sensibilă poate fi
înşelătoare ca urmare a legăturii noastre prea puternice cu terestrul
între naştere şi moarte, pe de o parte, iar pe de altă parte, prin
legătura noastră prea puternică cu extraterestrul în timpul în care
păşim între moarte şi o nouă naştere.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA203/GA203_CF08.html
http://adevarul2012.blogspot.ro/2014/07/omul-trebuie-sa-inteleaga-ca-destinul.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu