luni, 4 iulie 2011

Jeleu (Peltea) de Coacaze rosii


Am in curte doua tufe de coacaze rosii,sau ribizli,cum se mai numesc pe la noi.
Fructele astea cand se coc,aduna in boabe tot soarele si toata caldura.
Culoarea lor rubinie e menita sa te scoata din orice stare nasoala.E suficient sa te uiti la ele si te binedispui.
Stiu ca majoritatea oamenilor le trec cu vederea,pentru ca nu sunt aromate,sau mai rau,la vederea lor li se face gura punga,pentru ca da,sunt destul de acre .
Si totusi,putina lume stie ca alaturi de gutui si mere,sunt fructele cu cea mai mare cantitate de pectina.
Boabele astea mici,rosii,translucide,au proprietati benefice in obezitate,digestie lenesa,si boli de piele.Sunt cu alte cuvinte,purificatoare.




Eu astept sa se coaca in fiecare an,pentru ca, fac jeleu.
Un jeleu fin,acrisor,de un rosu inflacarat,sanguin, diurn, solar, pasional,impulsiv,generos,navalnic,exploziv,de-a dreptul erotic.
N-o acuma sper ca v-am trezit interesul.
Chiar daca va intrebati probabil,ce poti sa faci cu un jeleu fara aroma.
E foarte interesant ca nefiind aromat,totusi jeleul asta e perfect echilibrat .
Cele doua calitati pe care le are sunt culoarea ,care ramane nealterata si aciditatea,care il face foarte potrivit in combinatii cu budinci,inghetata,sau intre foi de prajitura,unde va inmuia foile,conferind culoare si un gust perfect in combinatia cu creme dulci.
Eu il consider o comoara la casa omului.
No si acuma dupa ce v-am ametit destul sa trecem la fapte.
Cum facem Jeleul  denumit si Peltea in Orient .

1, 2 kg fruct
1 kg zahar

Fructele se spala bine,bine sub jet de apa.Se curata bobitele de pe ciorchini.
Le amestecam cu 300 g zahar si le lasam sa difuzeze sucul,cateva ore.
Apoi le-am trecut printr-o sita cu gauri mici si am obtinut 1 lt suc.
Am amestecat sucul cu restul de zahar si le-am pus intr-o cratita pe foc viu.
Nu aruncati semitele si cojile,pentru ca acolo e pectina.Se leaga  intr-un tifon si se pun la fiert in cratita,impreuna cu sucul.
Dupa ce se ridica spuma,o culegem din vas cu spumiera.Cand nu mai este spuma,jeleul incepe sa se ingroase.Capata un aspect matasos-uleios.Dureaza cam 30 de minute din momentul in care nu mai spumeaza .
Incepem sa facem proba cu picatura.Punem pe o farfurie cate o picatura de jeleu sa vedem daca se intareste.
Alta metoda este sa lasam sa curga de pe lingura in vas,jeleul.Ultimele picaturi,cad incet,iar la final,ultima ramane atarnata pe lingura .
Nu conteaza ca jeleul e fluid.Dupa racire,va gelifica.
Luam de pe foc si turnam in borcane.Eu am folosit borcanele mici de 320 ml.
Inchidem bine capacele,si punem borcanele  in chiuveta unde le racim sub apa rece, 30 de minute.Apa trebuie sa treaca peste capace .Motiv pentru care e bine sa aveti borcane cu inchidere Twis-Off,care se inchid perfect.
Apa rece ajuta ca racirea sa se produca repede ,pastrand culoarea intacta si ajutand la formarea vidului.
Le scoatem din apa,le stergem si le punem in camara,in asteptarea bunatatilor carora le vor certifica tusa finala.
Eu am pastrat o portie pentru un gris in lapte .



Later edit :

Pentru ca Sarah mi-a pus o intrebare,am sa va spun ca :

Racirea rapida in apa rece,se foloseste doar in cazul Gemurilor,Dulceturilor,Jeleurilor cu continut mare de zahar ,in proportie de 1:1.Zahar/Fruct.
Are rolul de a pastra culoarea produsului finit vie si de a crea vid sub capac.
Impiedica caramelizarea (inchiderea culorii).
Datorita continutului mare in zahar,produsul se mentine la temperaturi inalte o perioada mare de timp,chiar si dupa ce l-am pus  in borcan .Daca nu le racim brusc,riscam sa schimbe culoarea .
Prin continutul mare de zahar,care are si rol de conservant,aceste produse nu mai au nevoie de Sterilizare umeda (in baie de apa) si Sterilizare uscata( in paturi).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu